En medlemsresa från en norrländsk vy till Tyneside.

Torsdag

De är torsdag och jag laddar upp dagen innan flygfärd med ett hockeyderby mellan Skellefteå och Luleå. Jag ska inte tala mycket om den matchen men man laddar upp med några kalla och en kebabtallrik. En vanlig arbetsdag så hade alarmet gått igång mellan 05.45-06 men imorgon ställer jag alarmet på 05.30 och beställer en taxi ut till Umeå Airport 06.00. Har även farsan på besök här så vi förbereder några smörgåsar för morgondagen och går och lägger oss efter hockeyn.

Fredag

Jag sover ej mest den här natten man är väl helt enkelt för rädd för missa planet så de är bara gå upp strax före alarmet ska ringa. Taxin kommer utanför porten vid ca 05.55 så jag checkar mina fickor en sista gång att pass, plånbok och mobil är med mig sen är de bara att gå ner för trappen och bege sig till Umeå airport.

Kylan känns riktigt bitig idag och alldeles rätt för termometern visar -20 grader. Så man tänker att de här kommer bli skönt att komma bort ifrån för jag vet vad som väntas borta på öarna. Idag ska de vara ca +14 istället så nästan 40 graders skillnad.

Flyget är i tid och jag får vänta med min första ”semsteröl” den får bli på Arlanda istället, bara allt flyter på har vi ca 1,5 timme att spendera där borta. Så vi lyfter iväg från Umeå 06.55 och flyget tar 55 minuter till Arlanda.

På Arlanda är de dags för första ölen när vi kommit igenom första kontrollen på terminal 5 så första ölen och stoppet blir på
O’Learys äntligen! Jag är lite flygrädd så känns få lugna nerverna lite sen. De tar ett litet tag på flygplatsen men tillslut ser jag första kända ansiktena som ska ta samma flyg som mig Anton och Filip. Nu har dagen startat på riktigt och fyller även lite mer vätska på flyget.

Vi är framme i Edinburgh vid 11 engelsk tid och här har de gjort om flygplatsen senast jag var här så passkontrollen är automatisk så de tar inte mycket mer än 5 minuter att ta sig igenom. Nu är de bara vänta på väskan sen ta en taxi till Waverley station för de är där tåget till Newcastle går. Men vi hinner med ett litet ölstopp igen årets första uteöl innan tåget går. Den här gången har vi inte bokat något tåg i förväg vilket vi insåg var ett misstag så de är bara betala 55 pund aja de vet vi till nästa gång! Nu är vi på g neråt landet iaf.

Klockan 15.30 är vi framme så nu är de bara checka in på Motel one och säga ett snabbt hej till folket i baren innan man går på rummet och gör sig i ordning för kvällen. 17.00 har jag mitt Newcastlequiz på programmet där vinnaren kommer vinna en Swedish magpies halsduk som även finns att köpa i shoppen.

20.00 är de dags för middag så vi går gemensamt till Red bbq som ligger inne i gallerian Eldon square. Vi blir runt 20 st på middagen och annonserar att vi har en vinnare med alla rätt och självklart är de den väl pluggade Pandréas Persy Aersson som tar hem halsduken grattis igen!

Väl hemma på hotellet blir de några kalla till och givetvis min favorit Brown ale sen är man rätt mör efter en dag resa så tackar för mig och går upp på rummet.

Lördag gameday!

Idag tog jag en rejäl sovmorgon och bara njöt att man äntligen är på plats. Frukosten serveras mellan 07-10 så man pallrar sig ner och käkar vid halv 10. Biljettutdelningen är även där så tar mina två plåtar och går upp på rummet en stund igen innan de är dags att bege sig ner till baren för dagens första bira.

Nu händer något stort för jag som är från lilla Robertsfors med 2000 invånare! Jag, Hellgren, Fille och Anton har nämligen fått klartecken att dela ut årets pris till årets spelare som är Dúbravka före match. De blir en enkel handskaning och fototagning något mer hinner vi tyvärr inte denna gång men sjukt stort ändå!

Pic from NUFC@Facebook

Efter spelarträffen så är de dags att riktigt matchuppladda de flesta av oss går till den lokala baren Tyneside Irish Centre riktigt trevligt ställe med god öl. 14.25 är de dags för den årliga medlemsbilden framför Sir Bobby Robson staty.

De flesta av oss på Tyneside Irish Centre
Årets gruppbild utanför St James Park

De är 15 grader idag så t-shirtväder så tröjan åker av för mig och flera andra. Som vanligt har Mr Hellgren fixat kalasplatser åt oss så inget att klaga på bra vy på långsidan från sektion L4G. Startelvan kommer upp och vi får se Almirons första start och vilken speed killen har en liten duracellkanin kan bli riktigt bra detta. Efter tjugo minuter spelade så drar Huddersfield på sig ett rött kort för en ful kapning på mittplan tack och lov fick vi ingen skadad. Efter detta tar vi över helt och man får se något man inte är van med Newcastle i förarsätet på bollinnehav. Första halvlek kunde get god utdelning med flera kvalitéchanser men slutar 0-0.

Med baren nära så kilar man ner och tar ölen man förbeställde innan matchstart riktigt smidigt! Har alltid haft en liten matchklocka känsla sen jag vart hockeydomare så kände de va dags bege sig ut igen och oj va rätt jag hade han bara sätta mig så sätter Rondon 1-0 glädjen är obeskrivlig så skönt!! Andra halvleken fortsätter med bländande spel och tillslut studsar bollen rätt in till en fri Ayoze Perez i straffområdet som bara kan raka in 2-0 i princip öppet mål. Matchen fortsätter med Newcastle styrandes och Huddersfield får inte ett skott på mål på hela matchen, segern är vår och nu är de fest!

Efter matchen for några st på Eldon igen för lite käk och bira sen spenderade jag resten av kvällen på hotellet.

Söndag

Snacka om en seg dag för många som krigade under natten så vi var 11 st av 28 på arenatouren. Själv hade vi bestämt oss för ta en sista natt i Edinburgh så checkade ut vid 12 och lämnade vårt bagage på hotellet och begav oss mot arenan för en tour.

Efter touren var de dags att bege sig till Newcastle (NCL) och ta tåget tillbaka till Edinburgh där vi hade bokat en hotell för sista natten. Jag hann gå i staden lite på kvällen och få mig en matbit i magen men inget mer men de känns som jag kommer spendera mera tid där nästa gång, fin stad.

Måndag

Klockan är 09.15 och taxin går mot flygplatsen de här kommer bli en seg dag med en lång restid på schemat ska vara hemma i Umeå kl 18.25 men de bli ju så när man bor där man bor.

Slutord

Trevligaste resan gjort eftersom jag fick se min första vinst efter 2 st X matcher och träffat sjukt trevliga fans på återseende nästa säsong Howay!